קידום אתרים

קידום אתרים או קידום אורגני מוביל תנועה איכותית לאתר, המתורגמת למכירות או פניות מלקוחות פוטנציאליים. בנוסף, קידום אתרים מחזק את תפיסת המותג ואת הזכירות שלו בקרב קהלי היעד. קראו במה כרוך קידום אתר ולמה הוא חיוני גם לעסק שלכם.

קידום אתרים הוא תהליך שמטרתו הצגת עמודי האתר המקודם כמה שיותר גבוה בתוצאות מנועי החיפוש. התועלת בכך ברורה: תוצאה גבוהה = הרבה מאד כניסות לאתר = יותר המרות שהאתר מייצר (מכירות/פניות/התקשרויות או כל מטרה עסקית אחרת).

קידום אתרים נקרא גם קידום אורגני, היות והקידום עצמו אינו כרוך בתשלום למנועי החיפוש (תוצאות החיפוש האורגניות אינן מודעות טקסט) והוא מבוצע באמצעות אופטימיזציה מתמשכת של מרכיבים חשובים של האתר, כגון תוכן, מהירות טעינה, מבנה ועוד.

במאמר זה נסביר מהו קידום אתרים ומדוע הוא חיוני לכל בעל אתר אינטרנט, גם ולמרות סוגי המודעות השונים שגוגל מציעה למפרסמים.

אז.. מהו קידום אתרים?

כשאנחנו מחפשים מידע בגוגל, מוצגות בפנינו תוצאות חיפוש, הכוללות פורמטים שונים של תוכן. במאמר נפרד נסרוק את סוגי התוצאות לעומק, ונפרט כיצד הן עשויות לשרת אותנו כבעלי או מנהלי אתרים; במאמר זה נסתפק בחלוקה גסה לשני סוגי תוצאות: מודעות ותוצאות אורגניות או טבעיות.

תוצאות אורגניות הנקראות גם תוצאות טבעיות, הן התוצאות שמאכלסות את רוב העמוד, והן אינן מודעות. הן כוללות את כתובת העמוד אליו נגיע אם נקליק על התוצאה, שורת כותרת ותיאור. לעיתים התוצאות עשויות לכלול גם קישורים לעמודים נוספים באתר. להלן דוגמה לתוצאת החיפוש האורגנית הראשונה המוצגת כשמחפשים בגוגל "רופא עור פרטי":

תוצאת חיפוש אורגנית
תוצאת חיפוש אורגנית הכוללת קישור לעמוד, כותרת ותיאור.

יתרונות הקידום האורגני

לקידום אורגניים יתרונות עצומים והוא יכול להוות מנוע צמיחה אמיתי עבור עסקים בכל תחום.

  1. בהרבה תחומי פעילות תנועה אורגנית לאתר איכותית יותר בהשוואה לתנועה מקמפיינים ממומנים. הדבר בא לידי ביטוי בשיעור המרות גבוה יותר (השארת פרטים / רכישה) ובאיכות גבוהה יותר של הפניות.
  2. הערך המיתוגי: הופעה בראש תוצאות החיפוש היא עדות למובילות; האתר שגוגל החליט למקם בראש תוצאות החיפוש מבין עשרות או מאות אלפי אפשרויות ככל הנראה רלוונטי יותר לגולשים.
  3. זכירות: גולשים שמגלים את האתר המקודם בראש תוצאות החיפוש האורגניות פעם אחר פעם נוטים לזכור אותו ולהכנס אליו ישירות בפעם הבאה כשהם מחפשים מוצר, מידע או שירות שהוא מציע.
  4. חסכון ושליטה בהוצאות הפרסום: עלויות ההקלקה בקמפיינים מבוססי הקלקות (PPC – Pay Per Click) הולכות ועולות וכשמסתמכים על קמפיינים כמקור תנועה בלעדי לאתר אם לא משלמים על הקלקות – התנועה לאתר נעצרת ואיתה זרם הלקוחות החדשים. קידום אורגני לעומת זאת הוא תהליך שעלותו החודשית קבועה (התשלום שהמפרסם משלם למקדם האתר) ולכן ככל שהוא מתקדם ודירוג האתר עולה – עלויות ההמרה הולכות וקטנות.

התחילו בקידום האתר שלכם בצעד פשוט וללא עלות

קידום אתרים הוא תהליך שאת תוצאותיו לא רואים מהיום למחר. לפני שאתם מתחייבים לתהליך ולהוצאה חודשית קבועה, בואו נבדוק לפני כן במה כרוך התהליך. 

השאירו בטופס את כתובת האתר שאתם רוצים לקדם (אם אין לכם אתר – נשמח לבנות לכם) ואת התחום שבו הוא פועל. אנחנו נכין ונשלח לכם דו"ח מצב הכולל מחקר מילות מפתח, מחקר מתחרים, סטטוס נוכחי של האתר בתוצאות החיפוש וקווי פעולה שיובילו אתכם לתוצאות הרצויות.  

הדו"ח ישלח אליכם ללא עלות וללא כל התחייבות מצדכם.

    המיקום הוא שם המשחק

    כאשר גולש מחפש מידע במנוע חיפוש, מוצגות בפניו תוך כמה עשיריות השנייה אלפי תוצאות הממוינות על פי רלוונטיות או איכות התאמה בסדר יורד. התוצאה האורגנית הראשונה תהנה מכמות הקלקות הגבוהה ביותר, התוצאה הבאה אחריה תזכה לכמות קטנה יותר של הקלקות וכמות ההקלות תלך ותקטן בהתאם להתקדמות (או ההתדרדרות) במורד עמוד התוצאות. 

    מחקר שנערך לאחרונה על ידי SISTRIX ומתייחס רק לנתוני גלישה במובייל, מראה כי התוצאה האורגנית הראשונה בגוגל זוכה לשיעור הקלקה (Click Through Rate או CTR) של 28.5% (כשמבנה עמוד התוצאות מורכב רק מתוצאות אורגניות, כלומר ללא מודעות, תמונות, תקצירי תוצאות חיפוש ואלמנטים נוספים, שיעור ההקלקה עולה ל-34.2%) ומשם שיעור ההקלקה צונח באופן חד ל-15.7% לתוצאה השנייה, 11% לתוצאה השלישית וכן הלאה עד לשיעור הקלקה של 2.5% לתוצאה העשירית בעמוד התוצאות הראשון. על עמוד התוצאות השני אין בכלל מה להרחיב את הדיבור – התוצאות שם זוכות לשיעור הקלקה הנמוך מ-1% ולפי בדיחה רווחת, אם אתה רוצה להחביא גופה מבלי שאיש ימצא אותה – שים אותה בעמוד התוצאות השני של תוצאות החיפוש בגוגל.

    גם אם לוקחים בחשבון שנתוני שיעורי ההקלקות משתנים בין תחומי פעילות ומושפעים מאיכות העבודה של אנשי SEO, השורה התחתונה נותרת איתנה: תוצאה אורגנית ראשונה בגוגל (או בכל מנוע חיפוש אחר) היא יעד נכסף של מקדמי אתרים בכל תחום היות והיא מובילה לשיפור בשיעורי ההקלקה, מגדילה את כמות המבקרים באתר ומסייעת בביסוס הזכירות של המותג.  

    רקע לגבי האופן שבו עובד מנוע החיפוש של גוגל

    חשוב לדעת שמאז הפציע לעולם בסוף שנות התשעים של המאה הקודמת, המניע העיקרי של מנוע החיפוש של גוגל היה ונותר להציג לגולשים תוצאות אמינות ורלוונטיות ככל הניתן

    כדי לעשות זאת כתבו בגוגל אלגוריתם שמורכב מלמעלה מ-200 משתנים המנתח כל עמוד שנסרק על ידי הבוטים שלהם; אותם סורקים מאנדקסים את כל דפי האינטרנט ברשת שהם מוצאים ויוצרים ספריה דיגיטלית או אינדקס עצום שמתעדכן כל הזמן (ומכיל מאות מיליארדי דפי אינטרנט בגודל העולה על ‎100,000,000 GB). תוצאות החיפוש שאנחנו מקבלים כשאנחנו מחפשים מידע בגוגל מקשרות לדפי אינטרנט מתוך האינדקס שלה.

    הסרטון הבא אמנם בן עשר שנים, אך הוא מספק הסבר ראשוני די ברור על אופן שבו עובד מנוע החיפוש של גוגל:

    איך מקדמים אתר בגוגל?

    מנוע החיפוש של גוגל צריך בכל רגע נתון למיין ולדרג מליארדי דפי אינטרנט שמאונדקסים אצלו ולהציג לגולשים בראש התוצאות את התוצאות הרלוונטיות ביותר עבורם. קיימים מעל ל-200 משתנים שהאלגוריתם של גוגל מנתח לפני שהוא ממיין ומציג את תוצאות החיפוש. במאמר הזה נתייחס רק למשתנים העיקריים או החשובים ביותר:

    מילות מפתח

    לצורך הדוגמה נניח שאני בעלים של אתר שמוכר אופניים. אני מעוניין שכמה שיותר גולשים שרוצים לרכוש אופניים יגיעו לאתר שלי. לכן, עלי לעזור לגוגל להבין שהאתר שלי מוכר ומספק מידע איכותי לגולשים שרוצים לרכוש אופניים. 

    כדי שגוגל יסיק שהאתר שלי רלוונטי לשאילתות של גולשים סביב רכישת אופניים, דפי אתר האינטרנט שלי צריכים לכלול מילים וצירופי מילים שקשורים לשאילתות של הגולשים. לדוגמה: אופניים חשמליים, אופני הרים, אופניים לילדים, אופניים לגיל שלוש וכן הלאה. צירופי המילים האלה נקראים 'מילות מפתח'; אני רוצה כבעל האתר שהסורקים של גוגל 'יקראו' את מילות המפתח האלה ו'יבינו' בצורה מדויקת במה האתר שלי עוסק. 

    השלב הראשון בתהליך קידום אורגני הוא להחליט מהן מילות המפתח שנכון לבעל האתר להציג באתר שלו. בהתאם לדוגמה שלנו, כבעל אתר למכירת אופניים אני צריך להחליט באילו מילות מפתח להשתמש כדי לקדם את האתר שלי בתוצאות החיפוש: אופני הרים או אופני שטחאופניים חשמליים או אופניים חשמליות? 

    ההחלטה על מילות המפתח שנבחר אקוטיות להצלחת התהליך היות ומרגע שנייצר רשימה של מילות מפתח, הן יהוו בסיס לתוכן שנעלה לאתר. אם נבחר מילות מפתח לא מדויקות מספיק אנחנו עלולים למשוך לאתר קהל לא רלוונטי. מן הצד השני, אם אנחנו פועלים בשוק תחרותי ונבחר במילות מפתח מאד פופולאריות – ייתכן ונתחרה באתרים בעלי ותק, מוניטין ותוכן רב – תחרות שלא בהכרח נצליח לנצח בה או שתצריך סבלנות רבה של חודשים ארוכים כדי להציג תוצאות משביעות רצון. יש לבחור את מילות המפתח המדוייקות ביותר ללקוח תוך התחשבות ברמת הפופולאריות שלהן מצד אחד ורמת התחרות מן הצד השני.

    מילות המפתח צריכות להופיע בגוף המאמר, בכותרות, בתיאורי תמונה, ובקישורים (קישורים פנימיים וקישורי תפריט). 

    קישורים שמפנים לאתר

    קישורים מאתרים אחרים שמפנים את הגולשים ואת הסורקים של גוגל אל דפי האתר המקודם מתפקדים כהמלצות. היעילות שלהם מושפעת מכמות ומאיכות: הגדלת כמות ההפניות ממקורות שונים והקפדה על איכות המקורות המפנים, משפיעים באופן מהותי על קצב קידום דפי האתר בתוצאות החיפוש.

    השגת קישורים לאתר המקודם אינה תהליך מהיר; יש להקפיד על גיוון של האתרים המקשרים, על איכותם, על קצב העלאה סביר (העלאת פתאומית של קישורים עשויה דווקא להזיק לאתר המקודם אם היא נתפסת ע"י גוגל כפעולה חריגה או לא טבעית) ולבדוק כל הזמן את הקישורים שמשיגים המתחרים.

    איכות וכמות התוכן

    חשיבותו של תוכן איכותי, מקורי ורלוונטי לשאילתות הגולשים הולכת וגדלה כל הזמן. עד לפני כמה שנים, מקדמים שחיפשו דרך מהירה לקדם אתרים עבדו בשיטת הסרט הנע ויצרו תוכן באיכות ירודה שבחלק לא מבוטל יוצר על ידי מכונה. תפקידו העיקרי של תוכן מסוג כזה היה לרצות את האלגוריתם של גוגל ולא קדם לו מחקר יסודי, אסטרטגיה שיווקית או מחשבה על צרכי הגולשים. 

    במשך כמה שנים הצליחו מקדמי אתרים ברחבי העולם לקדם אתרים בשיטות כאלה כשהם מזבלים את הרשת בתכנים באיכות ירודה. לשמחתנו בגוגל הבינו שהם לא נלחמים חזק מספיק בשיטות פסולות שאינן מעניקות ערך אמיתי לגולשים, ובכל עדכון של האלגוריתם של מנוע החיפוש הם העניקו משקל גדול יותר לאיכות ולהיקף התוכן. 

    תוכן איכותי צריך להעניק מענה אמיתי לצורך של מבקרים באתר. הוא חייב להיות תוצאה של הבנה יסודית של הצורך של הגולשים ושל הציפיות שלהם מהביקור באתר והוא חייב להביא לידי ביטוי באופן ברור את נקודות החזקה של הישות (חברה, מרפאה, עסק, עמותה, חנות וכן הלאה) העומדת מאחורי האתר.

    בכל תחום שבו קדמנו אתרים הקפדה על תוכן איכותי הובילה באופן ישיר לשיפור בביצועי האתר. 

    מהירות טעינה

    עם היתרון בכמות הגולשים במובייל על פני הגולשים בדסקטופ מגיעה התובנה שמהירות היא כבר לא בגדר המלצה – היא הכרח. כבר לפני למעלה משנתיים הודיעה גוגל באופן רשמי שמהירות טעינה מהווה פקטור באלגוריתם הקובע את דירוג תוצאות החיפוש במובייל.

    מהירות טעינת דפי האתר משפיעה באופן ישיר על חווית הגלישה וכפועל יוצא על ביצועי האתר; כשביצועי אתר מתורגמים למכירות או השארת פרטים, כל עשירית שנייה שנחסכת משפרת את חווית הגלישה ותורמת לתהליך הקידום האורגני.

    לסיכום:

    קידום אתרים או קידום אורגני הוא כמעט בגדר הכרח עבור כל עסק שמעוניין למשוך תנועת מבקרים איכותית לאתר שלו. יש אמנם עסקים שפועלים ומרוויחים היטב מפעילות בערוצים אחרים (כמו רשתות חברתיות או יוטיוב), אך כשרוצים לפגוש בקהל מכוון מטרה, הזירה היא מנועי החיפוש ובה קידום אורגני יעיל הוא ערוץ הפעילות המשתלם ביותר לאורך זמן.