בניית אתרים סלולריים אופטימאליים

אתר אינטרנט רספונסיבי

ניהול אתר אינטרנט מחייב התייחסות לנראות שלו במכשירי טלפון חכמים. במאמר נפרט את ההמלצות של גוגל עבור מנהלי אתרים שרוצים להנגיש את התכנים שלהם בצורה אופטימאלית הן במחשבים ניידים ונייחים והן במכשירי טלפון חכמים, ונפרט את הטעויות הנפוצות מהן כדאי להזהר.

מבט כללי על ההמלצות של גוגל

גוגל תומכת בשלושה סוגי הגדרות ליצירת אתרים סלולריים אופטימאליים:

עיצוב רספונסיבי

קובץ אחד של HTML וכתובת URL אחת ושימוש ב-Media queries בקובץ ה-CSS כדי לקבוע כיצד יוצג התוכן לגולש, בהתבסס כל גודל המסך שבו הוא משתמש. עיצוב רספונסיבי מייתר את הצורך בהפניות 301 או 302, והוא ההגדרה המומלצת על ידי גוגל.

הצגה דינאמית

הגולש רואה כתובת URL זהה עם קבצי HTML שונים, בהתאם לסוג המכשיר ולסוג הדפדפן שבהם הוא משתמש. בהצגה דינאמית יש להשתמש ב-HTTP header כדי ליידע את גוגל שזו סוג ההגדרה שנבחרה.

אתר סלולרי נפרד

מבצע הפניה לאתר סלולרי נפרד עם כתובת URL שונה, בהתאם לסוג המכשיר שבו משתמש הגולש. יש להוסיף הערת הסבר במפת האתר שמסבירה לסורקים של גוגל את הקשר בין הדף הסלולרי לדף ה״רגיל״, כדי לא לפגוע בדירוג בתוצאות החיפוש.

יש להקפיד שלא לחסום את הגישה לקבצי css ו-Javascript, בלי קשר להגדרה הנבחרת.

סוגי מכשירים ניידים

מכשירי טלפון חכמים

טלפונים עם דפדפנים שמסוגלים לרנדר דפי אינטרנט ״רגילים״. הקטגוריה הזו כוללת גם דפדפנים שמסוגלים לרנדר HTML5, ומכשירים מסוגי שונים, כמו טלפונים מבוססי אנדרואיד ואייפונים.

מכשירי טלפון מוגבלים

מכשירי טלפון בעלי דפדפנים שאינם מסוגלים לרנדר דפי אינטרנט ״רגילים״. קטגוריה זו כוללת דפדפנים ל-cHTML, WML, WAP וכדומה.

גוגל אינה מתייחסת לטאבלטים כאל מכשירי טלפון ניידים, בין היתר בשל הבדלים משמעותיים בגדלי המסך. רוב הגולשים בטאבלטים מצפים לראות דפים שמותאמים למחשבים או לטאבלטים, ולא למכשירי טלפון חכמים.

ניהול תוכן שונה

מכשירי טלפון חכמים מחייבים התייחסות שונה לתוכן. הרגלי הגלישה בטלפונים חכמים שונים מהרגלי הגלישה במחשבים ניידים ונייחים ואפילו מהרגלי הגלישה בטאבלטים click site. הגולש בטלפון חכם פחות סבלני, ועם זאת הוא יותר מונע לקראת ביצוע פעולה.

הנעה לפעולה 1: Click to call

הקלות שבה ניתן ליצור קשר באמצעות מכשירי טלפון חכמים, מאפשרת לבעלי אתרים להטמיע בקלות כפתור שהקלקה עליו מפעילה את חייגן הטלפון עם המספר של בית העסק. כל מה שהגולש צריך לעשות הוא פשוט לאשר את ההתקשרות. הכלי הזה מדיד וניתן להגדרה כהמרה, והוא מגביר באופן משמעותי את כמות הפניות לבית העסק של בעל האתר.

הנעה לפעולה 2: אפליקציות בפייסבוק

רוב הגולשים בפייסבוק עושים זאת ממכשירי טלפון חכמים. בעלי דפים עסקיים בפייסבוק שרוצים למקסם את המפגש שלהם עם האוהדים של הדף, צריכים לקחת בחשבון שפייסבוק אינה תומכת (עדיין) בהצגת לשוניות בטלפונים חכמים. ישנן לא מעט חברות שמוכרות אפליקציות פייסבוק לסלולר, כגון העלאת תמונות, השתתפות בתחרויות, הצבעה וכן הלאה. כדי לא לפספס את הקהל המשתמש בטלפונים חכמים כאשר הוא גולש ברשתות חברתיות, מומלץ להשתמש באפליקציות שמקלות על הגולשים לייצר אינטאקציה עם הדף העסקי.

הנעה לפעולה 3: מפות

אנחנו משתמשים בטלפון הסלולרי כדי לנווט את דרכנו, תוך שימוש באפליקציות כגון waze ו-google maps. ניתן להטמיע בקלות בכל אתר סלולרי מפה המקלה על הגולש להגיע אל בית העסק, או אל האחד הסניפים שלו.

חשוב לזכור שכאשר מעלים תמונות לאתר סלולרי, יש להקפיד לצמצם עד כמה שניתן את המשקל שלהן, כדי שלא לפגוע בזמני הטעינה. בנוגע לטקסט – חשוב לשמור על כמות מינימאלית של תוכן כתוב, כדי לספק לגולשים מידע בסיסי ולשפר את דירוגי האתר בתוצאות החיפוש, אך יש לזכור שהסבלנות של הגולשים בטלפונים חכמים מוגבלת ולייצר הנעה לפעולה כמה שיותר מהר.